مفاهیم مدیریت بازاریابی

دانش مدیریت خود را در تمام حوزه‌های مدیریتی به روز کنیم.

مفاهیم مدیریت بازاریابی

۶۶ بازديد
مدیریت بازاریابی شاخه‌ای از علم مدیریت است که عموما با نام مارکتینگ آن را می‌شناسند.در این مقاله به مفاهیم ابتدایی و اصول کلی علم بازاریابی یا مارکتینگ می‌پردازیم تا ذهن شما را با این مفاهیم آشناکینم.
بطور کلی و در بیانی ساده مارکتینگ یا بازاریابی به منظور ارتباط با مشتریان است، ما با علم بازاریابی تلاش می‌کنیم که مشتریان کالا یا خدمات خود را بشناسیم و با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم تا بتوانیم کالا‌ها و خدمات مورد نیاز آن‌ها را تولید و یا طراحی کنیم و در این راستا به سودآوری برسیم.از طرف دیگر با استفاده از تکنیک‌های بازاریابی می‌توانیم مشتری را از کالا‌ها و خدمات خود آگاه سازیم و آن‌ها را جذب کنیم.

مدیریت بازاریابی

تعریف بازاریابی یا مارکتینگ از نظر کاتلر:


مدیریت بازاریابی علم و هنر انتخاب بازارهای هدف،سودآوری و جذب و حفظ و ارزش مشتریان از طریق خلق،مبادله و ارائه ارزش به آنان است.

مدیریت بازاریابی به مجموعه ای از کارکنان سازمان همچون مدیر مدیریت تبلیغات، مدیریت فروش و فروشندگان اطلاق می شود که با فروش محصول و خدمات نهایی سروکار دارند.

بازاریابی فعالیتی انسانی است در راستای بر آوردن نیازها و خواسته ها از طریق فرایند مبادله. در واقع منشا و پایه ی اساسی نظام بازاریابی ، نیازها و خواسته های انسان است.(کاتلر)

به عنوان یک مدیر بازاریابی چه وظایفی داریم؟


یک مدیر بازاریابی در ابتدا باید به تحقیق و بررسی روند بازار بپردازد که اصطلاحا به آن تحقیقات بازاریابی گفته می‌شود با انجام این تحقیقات مدیر بازاریابی می‌تواند نیاز‌های مشتریان را بشناسد و بازار هدف خود را انتخاب کند.سپس با پیاده سازی استراتژ‌ی‌های بازاریابی مثل طراحی کمپین‌های تبلیغاتی،کوپ‌های تخفیف،پوستر و بروشور و... می‌تواند کال و خدمات خود را در بازار معرفی کند.در مرحله بعد مدیر بازاریابی باید برای اجرای مراحل قبل هزینه و بودجه لازم را برآورد کند و بر روند اجرای درست آن‌ها نظارت کند در مرحله آخر باید گزارشی مطلوب و جامع به مدیر مجموعه ارائه دهد.
مهارت‌های مدیر بازاریابی:
1-مهارت مذاکره
2-مهارت برنامه ریزی
3-خلاقیت بالا
4-رهبری تیم 
5-داشتن شم اقتصادی قوی و مدیریت هزینه‌ها
6-آشنایی به زبان‌ و فرهنگ‌ بازار هدف
مدیریت بازاریابی
بازار چیست؟
بازار در مفهوم کلی صرفا به مکانی که کالا و خدماتی ارائه و خرید و فروش می‌شود گفته نمی‌شود بلکه بازار مجموعه‌ای از خریدارن و فروشندگان بالقوه یک کالا یا خدمت هستند.
برای درک بیشتر مفهوم بازار می‌تواینم به مثالی در زمینه بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ بپردازیم.فرض کنید شما یک وب‌سایت فروش محتوای آموزشی در خصوص مدیریت بازاریابی دارید با قرار دادن محتوای خود در وب‌سایت و پیاده سازی استراتژی‌های بازاریابی ‌مثل تبلیغ در اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی می‌توانید به چند کاربر محتوای آموزشی خود را بفروشید بدون اینکه آن‌ها را ببینید یا با آن‌ها مذاکره‌ای کرده‌باشید.
حوزه بازاریابی بسیار حوزه گسترده و جذابی است و افراد باید در این حوزه علاوه‌بر دانش و مهارت،تجربه عملی هم کسب کنند. در ادامه با مطالعه سایر مقالات کوتاه و مختصر اما مفید ما می‌توانید درحوزه بازاریابی یا مارکتینگ،مدیریت بازاریابی و سایر حوزه‌های مدیریتی دانش خود را افزایش دهید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.