هرآنچه باید درباره حسابداری بدانید

دانش مدیریت خود را در تمام حوزه‌های مدیریتی به روز کنیم.

هرآنچه باید درباره حسابداری بدانید

۲۸ بازديد

حسابداری چیست؟


تعریف حسابداری را نمی توان به یک یا دو جمله محدود کرد. فرآیند ثبت ، اندازه گیری و انتقال سیستماتیک اطلاعات مربوط به معاملات مالی را حسابداری می نامند. در واقع ، این سیستمی است که اطلاعات کمی در مورد وضعیت مالی یک شخص یا تجارت فراهم می کند. تعریف بسیار ساده ای از حسابداری وجود دارد: حسابداری فرآیند ردیابی دارایی ها ، بدهی ها ، هزینه ها ، درآمد و حقوق صاحبان سهام است.

تاریخچه شکل گیری حسابداری چیست؟

حسابداری از ظهور پول متولد می شود. تاریخچه آن به تمدن های باستان در بین النهرین ، مصر و بابل برمی گردد. به عنوان مثال ، در دوران امپراتوری روم ، دولت امور مالی خود را با جزئیات زیادی ثبت کرد. با این حال ، حسابداری به معنای فعلی خود به عنوان یک حرفه فقط در آغاز قرن نوزدهم ظاهر شد.

لوکا پاچیولی نقش ویژه ای در توسعه و پیشرفت حسابداری به عنوان یک حرفه داشت. بنابراین وی را "پدر حسابداری و دفترداری" می نامند. در سال 1494 ، پاچیولی ، ریاضیدان ایتالیایی و دوست لئوناردو داوینچی ، کتابی در این زمینه منتشر کرد. جالب است بدانید که این کتاب اولین منبع حسابداری است.

در سال 1880 ، حرفه حسابداری مدرن به طور کامل توسط موسسه حسابداران رسمی در انگلیس تاسیس و شناخته شد. این مسسه سیستم های زیادی را برای این زمینه توسعه داده است که حسابداران هنوز از آنها استفاده می کنند. شکل گیری این نهاد تا حد زیادی ریشه در انقلاب صنعتی دارد. در آن زمان ، بازرگانان نه تنها مجبور بودند سوابق مالی خود را ثبت کنند. بلکه آنها سعی کردند مانع ورشکستگی مشاغل خود شوند.

چرا حسابداری برای تجارت ضروری است؟

دانش پایه حسابداری   و مدیریت مالی ، برای درک سرمایه گذاری ها ، مدیریت امور مالی شخصی و حضور در تجارت بسیار مهم است. به دلایل زیر حسابداری برای هر سازمان و مشاغل مهم است:

  • حسابداری به شما کمک می کند تا برای رشد برنامه ریزی کنید.
صورتهای مالی به شما امکان می دهد نرخ رشد تجارت خود را تخمین بزنید. بدون صورت های مالی دقیق ، شما فقط از شاخص های بی اهمیت مانند رشد فروش استفاده خواهید کرد. چنین معیارهایی تصویری جامع از وضعیت مالی شما ارائه نمی دهد. به عنوان مثال ، بدون گزارش دقیق ، هرگز نخواهید فهمید که قیمت کالاهای فروخته شده به شما افزایش یافته است یا خیر. یا آیا اهداف رشدی که تعیین کرده اید منطقی است؟

  • حسابداری برای تأمین وام یا جذب سرمایه گذار ضروری است.

صورتهای مالی فعلی موقعیت شرکت شما را به همه نشان می دهد. اگر می خواهید شرکت خود را با وام تأمین مالی کنید ، حسابداری برای شما ضروری است. فرض کنید می خواهید برای رونق کار خود از یک بانک بزرگ وام بگیرید ، علاوه بر صورت های مالی سه سال گذشته ، باید پیش بینی جریان نقدی خود را برای سال آینده ارائه دهید.

بدیهی است که این امر بدون حسابدار امکان پذیر نیست. از طرف دیگر ، سرمایه گذاران یا خریداران سهام شما باید از سوابق مالی شرکت شما اطمینان داشته باشند. در این حالت ، سوابق حسابداری سازمان می تواند به آنها اثبات کند که تجارت شما سودآور و رو به رشد است.

  • حسابداری شما را از پرداخت جریمه نجات می دهد.
حسابداری دقیق مالی به شما کمک می کند مطابق قانون عمل کنید. به این ترتیب می توانید از خطر نقض قوانین مالیاتی که منجر به جریمه های بزرگ می شود ، جلوگیری کنید.

  • حسابداری به شما امکان می دهد مالیات را دقیقاً در صورت لزوم پرداخت کنید. بیشتر نه.
اگر کمتر از مالیات پرداختی پرداخت کنید ، جریمه خواهید شد. اما اگر بیش از این مالیات پرداخت کنید ، سود نخواهید برد. مالیات های اضافی به شما بازپرداخت می شوند ، اما به خاطر داشته باشید که می توانید از این پول برای سرمایه گذاری استفاده کنید.
 

یادگیری حسابداری

1- یادگیری حسابداری در مدرسه

اگر شما در مدرسه به سن انتخاب رشته رسیده اید. شاید با این جمله که “در رشته ای تحصیل کن که بازار کاری خوبی داشته باشد” روبرو شوید. رشته حسابداری یکی از رشته های پرمتقاضی و پرطرفدار در دبیرستان است. شما در مدرسه فن شناسائی ، جمع آوری ، ثبت ، اندازه گیری ، طبقه بندی ، تائید و خلاصه سازی ، تفسیر اطلاعات مالی یک شرکت را یاد خواهید گرفت.

2- یادگیری حسابداری در دانشگاه

شما در دانشگاه مفاهیم بیشتری از حسابداری را فرا خواهید گرفت و برای ورود به بازار کارحرفه ای آماده میشوید. در دانشگاه علاوه بر دروس تئوری، نرم افزارهای کاربردی نیز آموزش داده میشود.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.