آشنایی با مفاهیم مدیریت پروژه

دانش مدیریت خود را در تمام حوزه‌های مدیریتی به روز کنیم.

آشنایی با مفاهیم مدیریت پروژه

۵۹ بازديد
قصد داریم در این مقاله با شاخه دیگری از رشته مدیریت، به نام مدیریت پروژه آشنا شویم و مهارت‌ها و نرم‌افزارهای لازم که یک مدیر پروژه برای ورود به بازار کار دارد را بیان کنیم.

همچنین در نظر داشته باشید یک مهارت ضروری و لازم که هر مدیر پروژه باید داشته باشد دانش نحوه کار با نرم افزار اکسل است که در اینجا می توانید مهارت خود را با دوره آموزش اکسل excelبالا ببرید.

تعریف مدیریت پروژه:

مدیریت پروژه به معنای استفاده درست و مناسب از منابع و نیروی انسانی در جهت رسیدن به اهداف سازمانی، که این اهداف سازمانی عموما از طرف مدیرعاملان و مدیران عالی آن سازمان تعریف می‌شوند.
سوالی که مطرح می‌شود این است که وقتی مدیر پروژه یا مدیرعالی رتبه سازمان یک پروژه را تعریف می‌کند از کجا می‌توانیم استاداردها و درستی آن پروژه را بسنجیم؟
  در علم مدیریت پروژه، استاندارد PMBOK نکته کلیدی و اساسی است. استانداردPMBOK صرفا یک سری قانون و قاعده نیست بلکه تجربیات مدیران پروژه موفق را بیان کرده است. که مدیر پروژه پس از تعیین پروژه باید بسنجد که کدام یک از استاندارهای PMBOK در این پروژه قابل اجرا است. زیرا مطابقت کامل پرژه با تمام استانداردهایPMBOK کار قابل اجرایی نیست.

مدیر پروژه

نمونه‌ای کاربردی از مدیریت پروژه:

فرض کنید مدیر پروژه یک کارخانه تولید شیر هستید و قرار است در این کارخانه برای اولین بار شیر تولی‌‌سازمانی از مدیران عالی سازمان باید اقدام د شود. طبق علم مدیریت پروژه، اول باید هدف مشخص شود که هدف تولید شیر است.در نظر داشته باشید که هدف باید دقیق و مشخص باشد. تولید شیر به چه مقداری تا چه زمانی؟ فرض کنید هدف این کارخانه تولید ده هزار لیتر تا یک ماه آینده است
گام بعدی که مدیر پروژه برمیدارد با توجه به علم و مستندات مدیریت پروژه برنامه ریزی است. یعنی باید برای تولید ده هزار لیتر شیر تا یک ماه آینده برنامه ریزی کند مدیر پروژه می تواند تعیین کند در هر روز باید چند لیتر شیر طول شود تا در یک ماه آینده هدف سازمان تحقق پیدا کند همچنین تعیین کند که برای تولید این حجم از شیر در طول یک روز به چه تعداد نیروی انسانی و چه مقدار مواد اولیه نیاز داریم مدیر پروژه با استفاده از علم مدیریت پروژه و به کمک نرم‌افزارهای مختص این حوزه مثل نرم افزار ام اس پروجکت و نرم افزار پریماورا و سایر ابزارهای کمکی می تواند نقشه راه را تعیین کند و
خطرهای احتمالی را پیش بینی کند و از قبل برای پیشامدها و خطرهای احتمالی راه جایگزین پیدا
.کند
مدیریت پروژه
یکی از مهارت‌های ضروری و لازم که یک مدیر پروژه حتما باید داشته باشد علاوه بر تعیین کردن نقشه
 راه برای رسیدن به هدف،مهارت مدیریت تیم است 
زیرا مدیران پروژه مدام با افراد و با نیروی انسانی در تعامل هستند و باید بر کار آن‌ها نظارت کنند و کنترل‌های لازم را داشته باشند لذا مهارت ارتباطی و مدیریت تیم از جمله ویژگی‌های شخصیتی این .
افراد است

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.